Teātra izrādes un profesionālā skaņa

Vecajās teātra ēkās liela nozīme tika piešķirta arhitektūrai – akustika un skanējums bija pilnībā atkarīgs no pareizas zāles projektēšanas. Teātru institūtos runas nostādīšanai tika veltīts daudz laika, jo skatītājiem bija labi jāsadzird aktieri. Taču uz skatuves runas dabiskums zuda. Šobrīd, profesionāla skaņas tehnika ar tehnoloģisko līdzekļu palīdzību sniedz teicamu dzirdamību.

Skaņas pastiprināšana mūsdienu teātros

Pareizi noregulēta teātra skaņa – tā ir māksla. Teātros, it īpaši muzikālajos, kompetenta skaņas noregulēšana un optimāla tās pastiprināšana, palīdz ne tikai radīt komfortablu skaņas vidi zālē,bet arī novērst trūkumus, kuri radušies ēkas celtniecības laikā.

Klausoties izrādes skaņas pavadījumu jāatcerās – jebkurš teātra projekts paredz individuālu risinājumu. Profesionāla skaņas tehnika, kura piemērota vienai ēkai un scenārijam, var nemaz nebūt piemērota citam. Katra teātra izrāde ir jāpavada ar savu kvalitatīvas skaņas un gaismas iekārtas projektu, kam tiek izstrādāts vesels tehniskais uzdevums un veikta turpmākā tehniskā apkalpošana. Kā skanēs skatuves tajā vai citā izrādē, tiek norādīts savlaicīgi sagatavotā uzdevumā. Tikai pēc tam tiek izvēlēts aprīkojums, lai ideāli īstenotu ieceres.

Vai ir vajadzīgi mikrofoni?

Periodiski rodas strīdi par mikrofoniem. Klasiskās teātra skaņas atbalstītāji uzsver, ka Šekspīra laikos iztika bez tiem. Taču mūsdienu apstākļos teātri kļuva mazāk kameriski. Galerijā var vienkārši nesadzirdēt mākslinieku no skatuves, ja viņš neizmantos mikrofonu.

Izrādes profesionālais skaņas pavadījums ir veidots tādā veidā, ka skatītāji absolūti neredz mikrofonus, bet skaņas dabiskums pat neļauj domāt, ka tie tiek izmantoti. Modernie miniatūrie bezvadu mikrofoni tiek piešūti apģērbam, slēpti frizūrās un pat teātra grimā. Tāpat kā jebkura tehnika, arī mikrofons var iziet no ierindas, tāpēc ikviens aktieris bieži vien izmanto uzreiz divas ierīces – pamata un dublējošo.

Programēšana un skaņas režija

Skaņas pavadījuma programēšanas nodrošinājumu veic ar digitālā mikšera palīdzību. Programmēšana un automatizācija būtiski atvieglo iestudējumu uzdevumus un palīdz risināt virkni sarežģītu māksliniecisko un organizatorisko uzdevumu:

  • Radīt skatuvesskaņas kustības.
  • Sinhronizēt aprīkojumu un gaismas iekārtas.
  • Nodrošināt dienesta saziņu ar skatuvi, kā arī kontrolēt izrādes laikā visu teātra dienestu darbu.
  • Veikt interneta apraidi.

Sarežģītos šovos joprojām neaizstājams saglabājas skaņu režisora darbs, manuāli pielāgojot mikrofona signāla līmeni pēc katras replikas. Aktieru runai jābūt saprotamai, bet vienas ierīces skaņa nedrīkst traucēt otru.

Izrādes kvalitatīvs skaņas pavadījums un pilnvērtīga teātra pasākumu tehniskā apkalpošana ir lēti pasūtāma SIA LEIMEN.